19 יול 20172 דקות

איך אומרים יזמות ביפנית (ולמה בעברית זה נשמע יותר טוב)?

אחד מהתחומים האהובים עלינו ב RGB Strategy זה חיבור בין-תרבותי, ואין תרבות מרתקת יותר (לטעמינו) מיפן. יזמים ישראלים רבים מעוניינים ליזום שיתופי פעולה עם גורמים יפנים, אך מוצאים את עצמם נכשלים כבר בשלבים הראשוניים. החדשות הטובות הן: זה כנראה לא (רק) בגללכם.

ניתן להכליל ולומר כי התרבות היפנית מקדשת הצלחה ומתייחסת לכישלון כאות קין. המחיר החברתי הכרוך בכישלון גבוה מדי מכדי לשאתו. מכאן כי היזם היפני עתיד לחוות שיתוק עוד בטרם יצעד את צעדיו הראשונים, בשל הפחד מהכישלון. באומת הסטארט אפ, לעומת זאת, ידוע ומקובל כי כישלון הוא חלק מהתהליך. יזמים רבים נוקטים בגישת "מה שלא הורג – מחשל", ונבנים מהכישלונות על ידי הפקת לקחים ותובנות שיסייעו להצליח בפעם הבאה. דווקא יזמים שניסו את מזלם אך נכשלו, נחשבים לאמינים ומנוסים יותר וסיכוייהם להשיג השקעה כספית גדולים יותר מאלו של היזמים המתחילים. כמאמר סינור זינגר: "ללא סובלנות תרבותית למספר רב של כישלונות אי אפשר להשיג חדשנות אמיתית".

בשנים האחרונות, עם המיתון המתמשך ביפן והצורך באיתור מנועי צמיחה חדשים, גם ביפן מבינים שחברות הזנק הן דרך לעורר צמיחה. יחד עם זאת, אותו חשש מכישלון מהווה מכשול בדרכן של חברות אלה. למעט המחסור במשאבי טבע, יפן לא סובלת ממחסור במשאבים כלכליים אחרים – כוח אדם או טכנולוגיה תומכת ופורצת דרך – ואף על פי כן, מספר היזמים והמיזמים היפניים נמוך לאין שיעור מזה הנראה במחוזותינו. במחקר של ארגון GEM משנת 2015 עולה כי מסלול קריירת יזמות נתפס ביפן כבעל מוניטין נמוך במיוחד. עושה רושם שהתשובה הטובה והמדויקת ביותר נעוצה בפחד מכישלון.

אחת החכמות הגדולות ביצירת שיתוף פעולה עסקי, ועל אחת כמה וכמה שיתוף פעולה בין-תרבותי, היא היכולת לזהות את נקודות החולשה של שותפך הפוטנציאלי ולמנף אותן ליתרונות. לכאורה, התעוזה הישראלית המפורסמת, חוסר הרשמיות והנכונות לערער על מוסכמות מהווה אנטיתזה מושלמת למנטליות היפנית השמרנית. למעשה, ובהתאמה מושלמת לתורת הזן, דווקא חוסר ההרמוניה מביא להרמוניה, ודווקא שילוב הכוחות בין הנועז לשמרני צפוי להוליד הצלחה כבירה.

חברת RGB Strategy תשמח לפתוח לכם את הדלת לעולם היזמות היפני: חבירה לאקסלרטורים יפנים, כריתת בריתות אסטרטגיות, שיפור תקשורת בין-תרבותית ועוד. אנו מציעים ליווי אישי וסדנאות בנושא ניהול מו"מ, תקשורת עסקית בין-תרבותית בדגש על יפן, על סמך עשרות שנות ניסיון בעולם העסקים והיזמות היפני.

לפרטים צרו קשר

    86