top of page

להכל יש סיבה: סודות הייעוד הארגוני



אם שני המאמרים הקודמים דנו בחזון ובערכים, הרי שההמשך המתבקש הוא הפן השלישי במשולש הזהב: הייעוד.


אז מהו אותו ייעוד חמקמק, ובמה הוא שונה מהחזון?


בשונה מהחזון המגדיר את היעד אליו שואף הארגון להגיע ("לאן"), מתמקד בהנחות יסוד, ערכים ארגוניים, טקסים, מדדים ושפה ותכנית ארגונית למימוש החזון. ייעוד (Mission Statement) הוא הסיבה לקיומו, ה"למה" והפעולות שיש לבצע כדי להתקיים לאורך זמן. בעזרת הייעוד מגדירים את האסטרטגיה העסקית, הכלים, הטכנולוגיה והפרקטיקה להשגת מטרות ארוכות טווח.


כמו כל שלב בניסוח האסטרטגיה הארגונית, גם הגדרת הייעוד דורשת עבודת חשיבה מאומצת, ורצוי בשיתוף יועץ ארגוני או מנטור שיוכל לספק מבט על, שלעתים חסר למי שנמצא עמוק בתוך הארגון. כדי לנסח ייעוד טוב ניעזר בשאלה מנחה:


מה התכלית הפורמלית לקיומה של החברה?


התכלית הפורמלית לקיומה של אפל היא "להביא את חווית המשתמש הטובה ביותר ללקוחותיה באמצעות החומרה, התוכנה והשירותים החדשניים שלה." אפל מדגישה שהיא קיימת כדי להציע ללקוחותיה את השירות הטוב ביותר שהיא יכולה. היא מתכוונת להשיג זאת על ידי התמקדות בשינויים הטכנולוגים הדינמיים ארוכי הטווח. כלומר, המטרה המרכזית של אפל היא לקדם שינוי חיובי באמצעות חדשנות.

יש מרכיבים נוספים הנגזרים מהצהרת הייעוד של אפל, ועיקרם הוא לספק ללקוח את חווית המשתמש הטובה והאינטואיטיבית ביותר. מכאן נגזרת גם התחייבותה של אפל להעצמת הציבור דרך החדשנות ומוצרים באיכות מעולה.

התכלית הפורמלית לקיומה של אמזון היא "לשרת את הצרכנים דרך חנויות מקוונות ופיזיות ולהתמקד בבחירה, מחיר ונוחות." אמזון מציגה בבירור למה לקוחותיה צריכים לצפות, שירותים שהם מעבר למילוי צרכיהם, ולהציע את ההצעות הטובות ביותר בשלושה פנים: תמחור, מגוון וסיפוק אישי.

מרכיבים נוספים נגזרים בהצהרת הייעוד: אמזון שואפת להיות חברה שדואגת להוצאות לקוחותיה, מציעה מחיר נמוך מבלי להתפשר על איכות, מבחר מגוון שירותים ומוצרים עבור הלקוחות, ובעיקר נוחות – תעדוף חווית הקניה המקוונת. אמזון מבינה שזו הדרך המתאימה ביותר עבור לקוחותיה לגשת לכל מה שהם רוצים, בנוחות ומהבית.

התשובות לשאלה המנחה הופכת לייעוד, הצהרת המשימה של הארגון. בהרבה מקרים הייעוד מתמקד באתגר שיש להשיג ולכבוש, משימת על כלשהי שתפרוץ דרך לאפיקים חדשים. כך נסללת הדרך אל החזון.

ארגון לא יכול להתקיים בלי כל שלושת המרכיבים של משולש הזהב. חסרונו של אחד מהם יכול לגרום לנו לאבד את הצפון, להרכיב משקפי קצרי רואי, להגיב ולא ליזום, לקבלת החלטות מוטות, לבלבול דרך בין המנהיג למנהל, ושאר מכשולים.


כאן מגיע לסיומו המסע שלנו לזיהוי כוכב הצפון הארגוני. בנינו את התשתית שתתאים בבסיסה לכל חברה, מכל סדר גודל, ותאפשר לה לחשוב, לדבר, להתנהג בהתאם לערכים להסתכל על התמונה העתידית המיטבית ולבצע מהלכים אסטרטגיים שיבטיחו את קיומו של הארגון לאורך זמן.


במיוחד בתקופה זו, כשברור לנו שהקורונה תהיה איתנו עוד זמן רב, זה הזמן להתחיל ולבחון חלופות חדשות.

צוות RGB ישמח לסייע לחברות בתהליך הסבוך של מציאת כוכב הצפון החמקמק וניתוח הDNA הארגוני.

מחפשים השראה נוספת? באתר הזה ריכזו מגוון ייעודים של חברות בינלאומיות מצליחות.

70 צפיות
bottom of page